MASJID

MASJID AL FALAH, TAMAN DESA JAYA, 81100, JOHOR BAHRU,JOHOR - JADIKAN MASJID TEMPAT KETENANGAN, KESEJAHTERAAN DAN KEJAYAAN

Rabu, 24 Ogos 2011

MAKLUMAT RINGKAS MASJID AL FALAH

Mula dirancang pembinaannya pada tahun 1994 dimana upacara Majlis Pecah Tanah telah dilakukan oleh YAB Dato, Hj Abdul Ghani bin Othman, Menteri Besar Johor. Kerja-kerja pembinaan bermula pada 9 November 2000 dan siap sepenuhnya pada 25 Mei 2002. Ianya terletak di atas lot PTD 68495 seluas 2.5 ekar di Jalan Lembah 17 Taman Desa Jaya. Kos pembinaan telah menelan belanja sebanyak RM3,230,800.00 melalui peruntukan Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri Johor dan sumbangan orang ramai. Kontraktor yang bertanggungjawab membina masjid ini ialah Bakar Arshad Sdn. Bhd.



Masjid yang indah ini mengandungi :
1.   Bangunan Dewan Solat 1 1/2 tingkat yang boleh menampung
      2000 orang jemaah.
2.   Pejabat Pentadbiran, bilik mesyuarat, Dewan Serbaguna, bilik
      imam dan bilik Bilal, tempat mengambil wuduk dan tandas
      samada lelaki dan perempuan.
3.   Bangunan stor dan bilik meter TNB.



Jarak masjid ini ialah 15 km dari Pusat Bandaraya Johor Bahru dan kawasan-kawasan berdekatan ialah Taman Ehsan Jaya, Taman Johor Jaya, Taman Desa Cemerlang, Taman Desa Tebrau, Taman Gaya dan Taman Pelangi Indah.



Aktiviti :
Jawatankuasa masjid telah melaksanakan aktiviti dan akan terus merancang dan mengadakan aktiviti harian, mingguan, bulanan dan tahunan seperti kuliah-kuliah Maghrib dan Subuh, majlis ceramah sempena bulan-bulan kebesaran Islam khasnya dibulan Ramadhan, Syawal, Zulhijah, Rabiulawal dan juga bulan Muharam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan