MASJID

MASJID AL FALAH, TAMAN DESA JAYA, 81100, JOHOR BAHRU,JOHOR - JADIKAN MASJID TEMPAT KETENANGAN, KESEJAHTERAAN DAN KEJAYAAN

Isnin, 28 November 2011

MA'AL HIJRAH

SABTU : Sempena menyambut kedatangan Awal Muharram / Ma’al Hijrah, Masjid Al Falah dengan kerjasama KRT Zon Danau, Biro Rakan Muda & Surau Al Hafiz telah mengadakan Majlis Tahlil, Doa Selamat, Doa Akhir Tahun / Awal Tahun dan Ceramah Agama pada 26 November  2011 bersamaan 30 Zulhijjah 1432H. Acara kemuncak majlis ialah Ceramah Agama yang disampaikan oleh Al Ustaz Nor Amin Sayani b Zainal iaitu penceramah bebas dari Institut Kemahiran MARA, Johor Bahru,  lulusan Universiti Islam Sultan Syarif Kasim, Riau Indonesia dan sekarang melanjutkan pengajian Peringkat Sarjana Master Sains Halal Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Skudai. Beliau berkhidmat sebagai Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah ( Guru Pengajian Islam ) MARA. Dalam ceramahnya, Ustaz menghuraikan pengertian sebenar Hijrah, dalil  dan pengajaran yang diperolehi daripada Hijrah Rasulullah SAW.
Enam pengajaran Hjrah yang dibentangkan
oleh Ustaz iaitu :
1.1.Ikhlas
2.2.Mantapkan Sahsiah
3.3.Strategi yang baik.
4.4.Sabar.
5.5.Tetap dalam jemaah
6.6.Pengorbanan.

Semoga apa yang disampaikan oleh Ustaz Nor Amin dalam ceramahnya dapat menimbulkan
keinsafan dan semangat untuk kita berhijrah hati dan akhlak dari yang buruk kepada yang
lebih baik. Kita perlulah menghayati erti sebenar    Hijrah ”.
 




Dalil Hijrah:
  Sesungguhnya orang-orang yang beriman, dan orang-orang yang berhijrah Serta berjuang pada jalan ALLAH ( untuk menegakkan agama ALLAH ), maka Itulah orang yang mengharapkan rahmat ALLAH dan ( ingatlah ) ALLAH maha Pengampun lagi maha mengasihani. ” ( Al -Baqarah : 218 ).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan